Matthijs Kok | Media | Sponsors

Wie is hij? | Resultaten | Wist u? | Hij rijdt in...


Pinksterraces 2008, Hitte, Hitte, Techniek en Tactiek

Na het avontuur op de Nurburgring was het tijdens de pinksterraces op circuit Zandvoort eindelijk weer zo ver. Het weer beloofde heel veel goeds, in ieder geval alle dagen mooi weer en dat klonk mij als muziek in de oren, in tegenstelling tot mijn vorige avontuur waar het weer iedere minuut weer anders was. Vol goede moed ging ik zelfs donderdag vroeg naar bed, daar ik voor 09.00 uur op het circuit wilde zijn.

Vrijdag 9 mei
Om 08.30 uur was ik bij het team, alles stond er tip top bij, iedereen had er veel zin in. Een stralende dag met mooi weer, eerst even investeren, maar daar was ik al aangewend dat het zo hoort in bij mijn nieuwe hobby. Dit keer even in extra trainingstijd geïnvesteerd, communicatie in de helm laten bouwen en een extra setje nieuw race ondergoed. Zo om 09.30 uur stond ik bepakt en bezakt klaar bij de auto voor de vroege extra training. Ik wilde deze graag rijden omdat ik nog nooit op Zandvoort had gereden en iedere extra meter is mooi meegenomen en bovendien gewoon erg leuk. Het advies na de eerste 4 ronden week niet af van alle voorgaande adviezen, meer gas en later remmen, op dat moment reed ik ronden van 2.30 en de team maatjes reden 2.16. Ondertussen wist ik wat de bedoeling was, maar in 40 min even het circuit verkennen én snelle tijden rijden dat was even te veel voor Kok. Maar in de wetenschap dat iedereen hier veel gereden heeft en ik niet, maakte ik mij niet druk en dacht aan de oplossing : dan maar op tactiek !!!! De middag sessie, deze was gratis dus de eerste meevaller in mijn jonge race carrière. Het liep niet veel beter, de tijd kwam op 2.19, ik niet blij maar het team tevreden.

Zaterdag 10 mei
Ik was er weer vroeg bij, om 09.00 uur was de verplichte rijder briefing waar de lokale regels worden uitgelegd. Om 10.00 uur was de kwalificatie voor de eerste race, ik had er zin in en dacht; wij gaan het zo doen zoals ik de hele nacht het gedaan heb, heeeeeeeeeeeel laat remmen, de auto laten glijden door de bocht en vroeg op het gas. Als tactiek had ik gekozen nog niet op nieuwe banden te kwalificeren wat de rest wel deed , of je nou helemaal achteraan staat of een beetje achteraan daar heb je geen nieuwe banden voor nodig dacht ik. Zo gezegd zo gedaan. Toch nog enigszins tevreden was ik met mijn 2.16 (weer 3 sec. van mijn tijd afgereden!) maar eindigde op een 34 plaats voor de eerste race. Gelukkig liepen mijn maatjes niet verder uit, zij reden 2.06 tot 2.09 die dag op nieuwe banden. De temperatuur in de auto was niet normaal: een kleine 65 gr. wees de thermometer aan. En dat is niet lekker vertoeven kan ik je vertellen met onderkleding, raceoveral en helm op. Kots misselijk en niet lekker stapte ik de auto uit, heel veel water gedronken, een liter of 4 denk ik, en warm gegeten tussen de middag. Nadat alle data uit mijn auto was gelezen, werd mij precies duidelijk in welke bochten ik het liet liggen. En met de wetenschap dat je in bochten niets kan winnen en alleen kan verliezen doordat het er niet om gaat hoe hard je de bocht in gaat maar het van belang is hoe hard je de bocht uit komt.

Ook voor eerste echte race op zaterdag middag koos ik nog niet voor mijn nieuwe banden, ik dacht eerst maar meer meters maken en in de laatste race van maandag ga ik mijn nieuwe banden gebruiken en komen zij het beste tot hun recht, ken ik het circuit het beste en heeft de rest banden die bijna op zijn. Toch nog misselijk begon ik aan de eerste race en na een goede start zette ik mijn tijd toch nog 1 sec. sneller met banden die per ronde slechter werden, het was schuiven en glijden en ik had gelijk door wanneer banden op zijn, de mijne waren echt op. Naar aanleiding van de verplichte pitstop, waar je 60sec. moet stilstaan, hing de volgende ronde het pitbord met 504 er op in de handen van de wedstrijd leiding en werd ik getrakteerd op een echte ‘Drive Tru Penalty’ omdat ik een paar sec. te vroeg was vertrokken. 4 min voor het einde signaal viel ik uit door een probleem met de brandstof toevoer en kon ik mij nog net gaan melden in de pitstraat, en was het einde race voor mij.
Ik heb er een goed gevoel aan overgehouden nog werd 34ste van de 40 zonder finish. Thuis werd mijn fysieke toestand uitgebreid met hoofdpijn heel veel spierpijn en een misselijkheid die ik niet eerder kende en ben vroeg naar bed gegaan.

Maandag 12 mei
De dag dat het zou moeten gaan gebeuren en waar ik heel veel van verwacht!!! Lekker uitgeslapen en vertrok om 10.30 uur naar het circuit op de scooter met dochter Laura achterop. Een kleine 10 km. door de duinen moet te doen zijn op de scooter zou je zeggen maar helaas kwam ik er achter dat er boswachters bestaan die ook werken op tweede pinksterdag en werd ik verzocht direct de duinen te verlaten en door de bebouwde kom Zandvoort te gaan bereiken. Een kleine omweg van een km of 15 en zodoende kwam ik om 12.00 uur aan op het circuit. De auto was er helemaal klaar voor en daar had mijn monteur Tom voor gezorgd, hij stond er inderdaad helemaal top bij!!!
Verse sloffen had hij aan, ik weer fit en ik moest wat recht gaan zetten op de baan.

Snel omgekleed en na een hele rommelige start, waar wij vanuit de pitstraat moesten starten omdat wij ons klaarblijkelijk te laat voor de opstelling melden, begon de race. Eerst de banden en remmen goed opwarmen en ik reed na een paar ronden al weer 2.16. Het liep echt lekker, voelde me goed en wilde het doen, sneller en sneller het voelde echt heerlijk. Ik raakte in spannende gevechten beland met een Kia waar ik ook echt niet van wilde verliezen en deze stimulans bracht mij op tijden rond de 2.13, na enige mooie ronden kwam ik in de buurt van de eerste witte BMW en ik dacht het zou toch mooi zijn als wij deze konden verschalken, zo gezegd zo gedaan. Met nog meer gas en later remmen had ik hem aan het einde van het recht stuk in de Tarzan Bocht te pakken, het voelde of ik zojuist Grand Prix van Monaco had gewonnen.

Maar de feest vreugde was van korte duur, 2 ronde later vloog hij er weer langs, nog harder dus moest het en na de pitstop stond ik weer voor hem, niet meer weggeven en het vuur uit je lijf rijden dacht ik. Uiteindelijk finishte ik voor de BWM als 25ste waar ik als 34ste was gestart. Met een ronde tijd van 2.12 was ik zeer tevreden omdat de rest onder tussen 2.09 / 2.10 reed was ik op doorzettingsvermogen, tactiek en strijdlust in de buurt gekomen van mijn team maatjes met een verschil van nog maar 2 / 4 sec.

Met een verschil van ca. 4 sec. ga ik vol goede moed op 25 juni naar Hockenheim voor de volgende race.

 











Matthijs Kok Racing 2008